De weergoden zijn ons dit jaar veel beter gezind. Het is wel de omgekeerde wereld, want in België wordt er de komende weken beter weer voorspeld dan in het zuiden, maar we gaan ervoor. In 16 dagen leggen we een kleine 5000 Km af, waarvan 1500 Km op Corsica zelf. Het eiland is een absolute aanrader voor de motorrijder, want nergens hebben we een zo hoge concentratie aan bochten gehad als ginder. Daar bovenop word je onderweg nog eens getrakteerd op prachtig zeezicht, eeuwenoude dorpjes en mooi berglandschap. Kortom, als je op zoek bent naar je volgende motorbestemming, niet twijfelen.
Dag 1: Leopoldsburg - Virton - Vesoul - Ornans
We zijn al vroeg uit de veren, want vandaag staan er 640 Km op het programma. Een hele rit, maar het overgrote deel verloopt over ons vertrouwde traject richting Besançon. Het zijn allemaal wegen waar je vlot op kan doorrijden, met hier en daar een klein dorp ertussen. Rond 18 Hr komen we aan in Ornans, waar we een kamer geboekt hebben niet ver van het centrum. We doen nog een korte verkenning van het dorp, laten ons een pizza smaken, waarna we moe maar voldaan in ons bed kruipen.
Dag 2: Pontarlier - Morez - St Étienne de Cuines
De Jura is een streek waar we altijd graag doorheen rijden. Misschien niet zulke klinkende bergpassen zoals in de Alpen, maar hier rijd je over mooie landweggetjes, doorheen rustige dorpjes. Na de kilometers van gisteren doen we het vandaag iets rustiger aan. Tegen de late namiddag beginnen zich dreigende wolken samen te pakken en niet veel later worden we getrakteerd op een paar flinke regenbuien. We hadden deze morgen al een chaletje geboekt, maar om daar te geraken moeten we de Col de Glandon oversteken. Jammer genoeg blijkt dat deze nog gesloten is, waardoor we genoodzaakt zijn iets anders te verzinnen. Eerst een droog plaatsje onder de brug gezocht en dan onze redder in nood 'booking.com' geraadpleegd. Op paar kilometers afstand vinden we een charmant hotelletje in het dorp Saint Étienne de Cuines. De moto's moeten wel een nachtje in de regen doorbrengen, maar wij kunnen gelukkig onze kledij netjes te drogen leggen.
Dag 3: Croix de Fer - La Mure - Pontaix
Als we de gordijnen opentrekken ziet het er al heel wat vriendelijker uit dan gisteren. Hier en daar nog wat sluierwolken, maar voor de rest alleen maar blauwe lucht. We hadden aan de gastvrouw gevraagd of we tegen 07 Hr al konden ontbijten, om toch vroeg te kunnen vertrekken. Zij zelf zag dat niet direct zitten, maar klant is koning zeker :-). Na een simpel ontbijtje, laden we ons materiaal op de moto's en tegen 09 Hr zitten we alweer in het zadel. We zien onderweg geregeld de Alpen opduiken, maar omdat het nog redelijk vroeg op het jaar is, kunnen we bepaalde passen niet overbruggen. In plaats daarvan rijden we iets meer in zuidwestelijke richting het departement Drôme. De bergen zijn hier niet zo spectaculair als in de Alpen, maar landschappelijk is het zeker de moeite. Tegen de late namiddag begint de hemel weer wat dicht te trekken. Omdat we geen zin hebben om in de regen toe te komen, gaan we op zoek naar een overnachtingsplek in het eerstvolgende dorpje Espenel, maar zonder succes. Veel mogelijkheden zijn er niet, het meeste is bezet of veel te duur. Na wat rondgebeld te hebben, krijgen we van iemand de tip van een Auberge in het naburig dorp Pontaix. Deze zou onlangs nieuwe eigenaars gekregen hebben en pas terug geopend zijn. Hope for the best, want het begint ondertussen alweer te druppelen. We worden verwelkomd door een vriendelijk koppel, het is allemaal nog een beetje chaotisch, maar het belangrijkste is dat ze een kamer vrij hebben en als kers op de taart kunnen we er 's avonds lekker eten.
Dag 4: St Nazaire le Desert - Gréoux Les Bains
De lucht ziet er niet zo veelbelovend uit, maar het is gelukkig wel droog. Onze eerste stopplaats wordt het dorpje Saint Nazaire le Désert, waar we een koffietje nuttigen in de bistro 'Le Comptoire le Philomene'. Dit stuk van het traject hebben we vorig ook al gedaan, mooie binnenwegen met af en toe een klein dorpje ertussen. Naarmate we meer naar het zuiden rijden, begint de zon erdoor te komen en tegen dat we aan onze eindbestemming Greoux Les Bains zijn, is de lucht helemaal opgeklaard.
Dag 5: Gorges du Verdon - Toulon
Vandaag staat er een korte rit op het programma. We hebben onze boot geboekt vanaf Toulon en zijn voorzien om in te schepen om 17Hr. We doen nog een kleine lus via Gorges du Verdon, waarna we ruimschoots op tijd aan de haven aankomen. De poorten gaan net open, waardoor we vooraan in de rij met motoren staan, gelukkig wel onder een afdak, want met de motorkleding is het nog behoorlijk heet in de zon. Achter ons vormt zich een rij van minstens vijftig motoren, dus we zijn zeker niet de enigen motorrijders op Corsica :-). De formaliteiten zijn allemaal snel gepiept, we krijgen een sticker op de motor en onze ticketjes voor het avondmaal. De installatie van de motoren gaat ook vrij vlot en na een welverdiende douche genieten we van ons eerste Corsicaanse biertje, we zijn er helemaal klaar voor.
Dag 6: Bastia - Pino - Calvi - Tiuccia
We hebben een kalme zee, waardoor de overtocht nauwelijks voelbaar was. We zijn in totaal tien uur onderweg en komen tegen 06 Hr aan in de haven van Bastia. We nuttigen nog een bescheiden ontbijt op het schip en begeven ons daarna naar het tussendek. We bevrijden onze motoren van hun spanbanden en dan is het wachten op het moment dat we eraf mogen rijden. Eerst zijn de auto's aan de beurt, maar het duurt allemaal niet zo lang en voor dat we het weten, rijden we rond op Corsicaanse bodem. De eerste kilometers in Bastia, hebben we het al direct aan de stok met één van de lokalen, die vindt dat we veel te langzaam onderweg zijn. De toegelaten snelheid is nochtans maar 30 Km/Hr, maar het zal later al snel blijken, dat de Corsicanen het niet zo nauw nemen met de snelheidsbeperkingen, bij deze is de toon dus al gezet.
Over een prachtige kustweg en onder een stralende zon, rijden we richting Porticciolo. Dit rustige dorpje is meteen ook het meest noordelijke plaatsje op onze tour doorheen Corsica. Van hieruit rijden we via Lura naar de andere kant van het eiland. Ook aan deze zijde volgen we de kust, maar deze keer richting het zuiden. Een heerlijke bochtige route met steeds weer magnifieke uitzichten op de Middellandse Zee. Na een driehondertal kilometer houden we het voor bekeken, de vermoeidheid begint erin te kruipen en het wordt dus tijd om te stoppen. Iets voorbij het stadje Tiuccia vinden we een overnachtingsplaats op de camping 'A Marina'. Het plan is om hier twee dagen te blijven en morgen een rit richting het binnenland te doen, maar nu eerst een douche nemen en dan iets gaan eten in het dorp. Dat blijkt dan wel weer iets moeilijker te zijn dan verwacht, buiten een eenzame ezel komen we hier niet veel interessants tegen. Na een vergeefse zoektocht van meer dan een uur, keren we met een lege maag terug naar de camping. Gelukkig kunnen we in het shopje van de camping nog een diepvries pizza scoren, eind goed, al goed :-).
Dag 7: Ajaccio - Bicchisano - Col de la Tana - Tiuccia
Vandaag staat er een rit richting het binnenland op het programma. De eerste kilometers rijden we nog op de hoofdbaan richting Ajaccio, maar daarna komen we op mooie bochtige wegen terecht. Ook het landschap verandert ingrijpend. We klimmen steeds hoger doorheen uitgestrekte bossen, die afgewisseld worden met ruwe rotsformaties. In de meeste dorpjes valt er wel niet veel te beleven. Alles lijkt hier een paar versnellingen lager geschakeld te hebben, behalve de chauffeurs dan, die blijken maar al te vaak een strijd te leveren op leven en dood. Rond de middag stoppen we in het dorpje Bicchisano bij het restaurantje 'Le Cyrnos', dat zijn deuren nog maar net heeft geopend. Het is ook één van hun eerste openingsdagen van het seizoen, maar aan het eten is dat alvast niet te merken. We laten er ons een heerlijke dagschotel smaken aan een zeer democratische prijs. Met de broeksriem een paar gaatjes ruimer, gaat het dan richting Col de la Tana en ook hier blijft het landschap verbazen. Onze eerste indrukken van Corsica zijn zeker positief en al helemaal op de motor. Het is onderweg wel opletten geblazen, de chauffeurs had ik al aangehaald, maar je moet ook goed opletten met loslopend vee, zeker de varkens lijden hier een onbezorgd leventje en lopen zomaar over de straat.
Dag 8: Ajaccio - Zonza - Solenzara
Onze tent wordt opgebroken en we verlaten de camping 'A Marina'. De eerst kilometers rijden we nog langsheen de kust, maar daarna gaat het terug richting het binnenland. We nemen wel een andere route dan gisteren. De route voert langsheen kleine bergdorpjes, afgewisseld met mooie natuur. De eindbestemming is het kuststadje Solenzara waar we een afspraak hebben met onze vriend Patrick. Hij is ook een trotse Mercedes 911 bezitter, die hier een appartementje huurt, ver weg van de Belgische hectiek. We hebben er een supergezellige avond en Patrick legt ons flink in de watten met de nodige drankjes en hapjes, vooral van die laatste hebben we 's anderdaags spijt.
Dag 9: Altiani - Calamar
Vandaag verliep de start iets moeizamer. Of de drankjes van gisteren er voor iets tussen zaten? In ieder geval, nadat we eindelijk onze tent opgebroken hadden en de moto's klaar waren voor vertrek, bleek de moto van Cindy er minder zin in te hebben. We wisten dat de batterij niet meer zo fris was, maar we hadden gehoopt dat het met al die gemaakte kilometers wel zou meevallen, niet dus. Er was geen beweging meer in te krijgen. We hebben nog een paar verwoede pogingen gedaan om hem in gang te duwen, maar dat viel zwaar tegen. Dus moesten we op zoek naar een nieuwe batterij. De camping eigenaar belt wat voor ons rond en in Porto-Vecchio blijken ze er eentje te hebben. Het is een veertigtal minuutjes rijden, maar de shop sluit binnen een dik half uur en gaat dan pas anderhalf uur later weer open. Ik ben dan maar in dezelfde stijl als de Corsicanen naar daar gereden en kon net voor sluitingstijd de batterij ophalen. Eenmaal op de camping, wordt ze gemonteerd en kunnen we tegen de middag weer beiden de baan op. Van hieruit gaat het terug richting het noorden met een flinke lus landinwaarts. De lucht ziet er bij momenten heel dreigend uit, maar we kunnen het toch droog houden vandaag. Neerstrijken doen we uiteindelijk op de camping 'Calamar'. We zetten de tent recht, nemen een douche en nuttigen een Pietra-biertje aan het strand. Afsluiten doen we de avond af met een lekker etentje in het restaurant 'La San Carlu'.
Dag 10: Ponte Leccia - Bocca di Verghju - L'Ile Rousse
Vandaag is onze laatste dag op Corsicaanse bodem. We doorkruisen nog eenmaal het eiland van oost naar west, waarbij we de D71 tot in Ponte Leccia volgen. Van daaruit rijden we een stukje richting Corte, om dan weer via de D84 richting de westkust te rijden. Ook hier weer een mooie afwisselende route door diepe valleien en mooi berglandschap. We klokken de dag af op een 250-tal kilometers. De overtocht hebben we deze keer geboekt vanuit L'Ile Rousse. Het schip laat wel wat op zich wachten, maar saai wordt het nooit terwijl we daar staan te wachten. We worden omringd door tientallen motorrijders. Vooral het groepje uit Italië zorgt voor het nodige animo. Vlak voor het vallen van de avond, kunnen we eindelijk aan boord. De motoren worden vastgesjord, we verzamelen snel wat kleren en toiletgerief, en gaan dan op zoek naar onze kajuit. Die hebben we snel gevonden., we nemen een welverdiende douche en kruipen er vroeg in. Het schip staat immers gepland om al rond 06 Hr te arriveren in Nice.
Dag 11: Nice - Castellane
We zijn vroeg uit de veren en niet veel later wordt er via de intercom al gemeld dat we gaan aanmeren in de haven van Nice. We pakken ons boeltje bij mekaar en begeven ons naar het ruim van het schip. De motoren worden terug bevrijd van hun spanbanden en nu is het wachten totdat we van het schip mogen verlaten. Het ontladen gaat vlotjes, eerst mogen de auto's eraf en niet veel later kunnen ook wij van het schip afrijden. Nice is nog maar net wakker, de straten zijn nagenoeg leeg, waardoor we ontspannen langsheen de kust, de stad kunnen verlaten. Castellane wordt de bestemming van vandaag, vorig jaar stond dat ook al op het programma, maar daar heeft het slechte weer toen een stokje voor gestoken. We komen hier altijd weer graag terug naar toe en deze keer was het al bijna veertien jaar geleden, dus het werd de hoogste tijd. Omdat we er nog wat vroeg bij zijn, gaan we eerst een koffietje drinken in het centrum. Dit doen we in ons favoriete volkscafeetje, dat na al die jaren nog steeds geopend is. Tegen de middag rijden we naar onze geboekte camping, net buiten het centrum, maar bij aankomst blijkt dat er iets mis is gegaan met de boeking, een dubbele boeking zo blijkt. We krijgen een alternatief aangeboden, een mooi appartementje in het midden van het centrum. Het was wel even zoeken geblazen, want het lag in klein steegje achter de kerk. Wel autovrij, waardoor we de motoren netjes voor het appartement konden parkeren. Alles wordt weer uitgepakt, we brengen onze vuile was naar de wasserette en de rest van de dag vullen we met een wandeling door het dorp en hier en daar een terrasje. Het deed deugd om er na al die jaren nog eens terug te zijn.
Dag 12: St Nicolas de Campagnac - Lasalle - Alès
Jammer genoeg moeten we Castellane al na één dagje verlaten, want we hebben nog heel wat kilometers voor de boeg. Vandaag rijden we een flink stuk westwaarts, doorheen de Languedoc. Een route die ons vooral over kleinere landwegen voert. Tegen de late namiddag begint het flink dicht te trekken, dat voorspelt niet veel goeds. We stoppen in Lasalle om te kijken of we hier in de buurt een overnachtingsplaats kunnen vinden. De dichtstbijzijnde mogelijkheid vinden we iets voorbij Alès, in het 'Mas Saint Laurent', maar wat toch nog altijd een veertigtal kilometer rijden is. Onze hoop om het tot daar droog te houden, kunnen we al snel opbergen. We zijn nog maar net terug vertrokken of de hemelsluizen gaan helemaal open. We krijgen de volle laag, nu is het een kwestie van overeind blijven en veilig tot daar te geraken. Na een uur door de plenzende regen, komen we eindelijk op onze overnachtingsplaats aan. We laden alles uit en proberen zoveel mogelijk van onze kledij te drogen. Een deel verdwijnt op de kamer en een ander deel geraken we kwijt in het bijkeukentje. We zijn gelukkig de enige gasten, dus niemand heeft er echt last van.
Dag 13: La Vignette - Péreyres - Bourg Argental
Vandaag rijden we een stuk doorheen de Ardèche en dan vooral het westelijk gedeelte. Meestal over kleine kronkelweggetjes, doorheen langgerekte dalen en dat onder een stralend blauwe hemel, meer moet dat niet zijn. In Bourg Argental gaan we op zoek naar een slaapplaats. Dat blijkt iets moeilijker dan dat we verwacht hadden, bij onze eerste twee pogingen was het ofwel gesloten of was de kamer niet meer vrij. Via google komen we uiteindelijk terecht op 'Domaine du Poisor', het zag er in de eerste isntantie ver boven ons budget uit, maar na een kort telefoontje blijkt dit reuze mee te vallen, 60€ voor een mooie kamer met ontbijt en dat in een mooie ouderwetse setting, super.
Dag 14: Coise - Le Rousset Marizy - Étang sur Arroux
De eerste kilometers rijden we nog door het mooie heuvelachtige nationaal park Pilat, maar vanaf dan begint het landschap meer en meer uit te vlakken. De bochtige wegen maken plaats voor rechte exemplaren, die de verschillende dorpjes met elkaar verbinden. De zon is de hele dag wel van de partij en met dit goede weer kunnen we niet anders dan de tent nog eens boven halen. We vinden een rustige camping aan de rand van Étang-sur-Aroux, waar ze zelfs hun eigen wijn serveren. We laten ons een flesje rosé 'Camping des 2 Rives' smaken en de eigenaar zorgt nog voor een simpel avondmaal, meer moet dat niet zijn.
Dag 15: Pannecière - Sainte Colombe - Grandpré
Nationaal Park Morvan is een mooi natuurpark in de Bourgogne. Het landschap wordt gekenmerkt door heuvels, uitgestrekte bossen en blauwe meren. Vooral het laatste zorgt voor mooie plaatjes. De eerste honderd kilometer is het dan ook genieten geblazen. Daarna vlakt alles weer een beetje uit en is het vooral kilometers maken. We hadden gepland om tot net over de Belgische grens te rijden, maar dat bleek iets te ambitieus te zijn. Na een vierhonderdtal kilometers houden we het voor bekeken en gaan we op zoek naar een overnachtingsplaats. Die vinden we uiteindelijk op de camping Municipal in het dorpje Grandpré. Het ziet er allemaal wat verouderd uit, maar het belangrijkste is dat het sanitair proper is, voor de rest zorgen we zelf wel.
Dag 16: Thilay - Namen - Thuis
Na een rustig ontbijt op de camping, pakken we onze spullen voor de laatste maal in. Onder een stralende zon, rijden we de laatste 250 kilometer tot thuis en zit onze trip er na zestien dagen op. Gelijk in de intro al vermeld, is Corsica een echt paradijs voor de motorrijder. Je kunt hier dagenlang rondrijden, over heerlijke bochtige wegen. Maar ook van de heen- en terugreis doorheen Frankrijk hebben we genoten. Ook al waren ons de weergoden de eerste dagen iets minder goed gezind, dat hebben ze in de resterende periode meer dan goed gemaakt. De moto's en ons materiaal zijn nu toe aan een grondige poetsbeurt, zodat ze weer klaar zijn voor onze volgende uitdaging.