Hieronder vind je de kenmerken van onze vrachtwagen terug. Verder een kleine greep uit de werken die we hebben uitgevoerd na 2014.

De bouw en alle werken van daarvoor, zijn terug te vinden onder het archief.

Remmen achter

Achterste remmen gereinigd en rempompjes vervangen.

Technische kenmerken

Onderstel:

  • Merk: Mercedes LA 911 B
  • LA: Lastwagen Allrad
  • 911: 9 Ton & 110 Pk (in ons geval 130 Pk)
  • OM352 - 5.6 L  -  6 Cilinder  -  Lijn motor
  • 5 Versnellingen
  • Low gearing
  • Vierwielaandrijving  -  niet permanent
  • Vrijloopnaven op de vooras
  • Sper op de achteras
  • V-Max: 100 Km/Hr
  • Verbruik: gemiddeld 16 L / 100 Km
  • Brandstoftank: L 150 liter -  R 325 liter
  • Banden: 11.00 R 20 - Barum NR 55
  • Buitenmaten: 6.45 x 2.45 x 2.95 (L x B x H)
  • Gewicht: Leeg 6.5 Ton  -  Max 8.5 Ton
  • Bouwjaar: 1981

Opbouw:

  • Isolatie: wanden & dak - 7 cm Trocellen
  • Ramen: Seitz 900 x 400 mm (4 stuks)
  • Dakluiken: Fiamma Vent 50 x 50 cm (2 stuks)
  • Meubels: Beuk multiplex van 13 mm en 18 mm (bed)
  • Bed: 210 x 140 cm
  • Verdiep in keuken- en toiletruimte ⇒ stahoogte 187 cm
  • Doorgang cabine - opbouw: 60 x 105 cm

Keuken:

  • Gasfornuis: 3-pits SMEV PI8063M
  • Koelkast: ENGEL MD60F (60 L)
  • Afzuigkap: Dometic CK 2000

Elektrisch:

  • Boordspanning: 24 V
  • Batterijen: 4 x 12 V - 90 Ah - Victron AGM's
  • Batterij monitor: Victron BMV-700
  • Omvormer boordnet: Victron Multiplus C24/1600/40
  • Omvormer 24 V - 12 V: Victron Orion-Tr 24/12
  • Zonnepanelen: 4 x 90 W
  • Omvormer zonnepanelen: Votronic MPP 480/24
  • Omvormer voertuig naar opbouw: Sterling AB 24/100 met Remote Control

Water:

  • Zuiver watertank: 2 x 112 L
  • Vuil watertank: 1 x 68 L - geïsoleerd en verwarmd
  • Drinkwater: fijn filter → koolstoffilter →  Seagull filter
  • Warm water: Elgena-boiler 15 L (opgewarmd door Webasto, motor of 220 V)
  • Toilet: Jabsco Lite Flush 24 V
  • Waterpomp: 2 × Shurflo Trailking 24 V

Verwarming:

  • Diesel verwarming: Webasto DBW 2010 - 11 kW
  • Radiatoren: zithoek - toilet - bed
  • Vloerverwarming: zithoek
  • Warmtewisselaar: Webasto → motor / motor → opbouw

Waterpomp

Onze waterpomp was in Marokko 2020 beginnen lekken en was aan vervanging toe.

Cycloon filter

Om de oliebadfilter wat te ontlasten, heb ik een cycloonfilter geplaatst. Deze houdt een groot deel van het stof en insecten tegen.

Toilet

De kunststof tandwielen van de vergruizer van het toeliet werden vervangen door metalen tandwielen. Het aandrijfriempje hebben we ook vervangen door een breder exemplaar.

Diesel injectoren

De diesel injectoren vervangen.

Overpompen brandstof

Ik heb een dieselpomp geplaatst tussen beide brandstoftanken. Deze maakt het mogelijk om brandstof van de grote naar de kleine tank over te pompen. We konden voordien de grote tank maar leegrijden tot op 75 L, anders kregen we problemen met luchtaanzuiging. De kleine tank kunnen we leegrijden tot op ongeveer 20 L. Dit maakt dat we nu ongeveer een reikwijdte hebben van rond de 2800 Km.

Rubbers torsiebaar

Ophanging torsiebaar achter gereinigd en de dichtingsrubbers vervangen.

Revisie rembekrachtiger en vervangen hoofdremcilinder

De vrachtwagen verloor al een hele tijd lucht via de rembekrachtiger. Zeker als hij voor een langere periode had stil gestaan. Als we er een paar dagen mee rond gereden hadden, verbeterde het wel, maar de laatste tijd hielp ook dat niet meer. Het gevolg was dat elke morgen de drukketel helemaal leeggelopen was. Tijd voor de rembekrachtiger te demonteren en te bekijken wat er precies aan de hand was. 

De binnenkant zag er eigenlijk veel beter uit dan dat ik verwacht had. Vooral aan de pot had ik meer oxidatie verwacht. Dan alles nog maar wat verder uit mekaar halen en proberen te achterhalen hoe de rembekrachtiger werkt. In eerste instantie dacht ik dat hij zou lekken langs de grote zuiger in de pot, maar nu blijkt dat daar enkel tijdens het remmen druk op komt te zitten. Blijkt dat het interne mechanisme de boosdoener was, daar zit een klein zuigertje in dat moet sluiten, wanneer er niet geremd wordt. Dit was blijkbaar niet meer 100% dicht door de vervuiling.

Alles werd deftig schoongemaakt en hier en daar heb ik wat kleine beschadigingen weggewerkt. Oude keerringen en dichtingen werden vervangen en waar nodig heb ik de roest weggewerkt. Ook de ondichte zuiger wordt vervangen.

De steun van de rembekrachtiger krijgt ook een flinke opkuisbeurt.

De hoofdremcilinder was wel nog dicht, maar voor alle zekerheid heb ik die toch vervangen. Onder het chassis wordt alles nog eens gereinigd, waarna de hoofdremcilinder en rembekrachtiger terug gemonteerd worden. De leidingen van de remvloeistof worden vernieuwd, alles ontlucht en als laatste wordt er nog een beschermende waslaag over de onderdelen gespoten. Hopelijk kan het er nu weer een veertigtal jaar tegen :-).